torstai 12. syyskuuta 2013

Mitä kuuluu koulujen lakkautus -keskusteluun?

Koulukeskustelu jatkuu kiivaana. On hienoa nähdä, kuinka paljon aktiivista kansalaistoimintaa Tuomelan ja Hevoshaan alueilla on syntynyt. Se mahdollistaa aidon keskustelun kouluverkon uudistuksista, eikä päätöksiä voida niin helposti viedä läpi ajattelematta myös toista näkökulmaa. Toivonkin, että asiasta päättävät tutustuvat kunnolla myös niihin näkökohtiin, joita koulujen lakkauttamista vastustavat ovat tuoneet viime viikkoina esiin.

Useiden sähköpostikeskustelujen ja tapaamisten perusteella tässä kootusti mielestäni tärkeimpiä vasta-argumentteja, jotka puhuvat koulujen lakkauttamista vastaan:

- Vantaa kasvaa huimaa vauhtia ja kasvua on vaikea ennustaa. On iso riski lakkauttaa suht hyväkuntoisia kouluja. Saattaa olla, että oppilasmäärien kasvun vuoksi pian on rakennettava uusia kouluja, mikä tulee paljon kalliimmaksi kuin vanhojen ylläpito.

- Molemmat koulut ovat tärkeitä yhteisöllisyyden kulmakiviä alueillaan. Yhteisöllisyyden kokemus on tärkeä hyvinvointia lisäävä tekijä ja kaupungille edullista syrjäytymisen ehkäisyä.

- Lasten ja nuorten harrastusmahdollisuudet kaventuvat oleellisesti, kun alueilta poistuu kymmenien viikkotuntien edestä lähiliikuntatilaa koulujen salien poistuessa iltakäytöstä.

- Lakkautettavista kouluista siirtyvien koulutiet uusille kouluille eivät ole turvallisia ja katujen parannukset maksaisivat mahdollisesti enemmän kuin mikä on koulujen lakkauttamisesta koituva säästö.

- Tuomelan koulu on suojeltu ja tontilla on erityinen historiallinen arvo nimenomaan koulutonttina

- Hevoshaan koulun lakkauttaminen lisäisi segregaatiota Hakunilan alueella. Maahanmuuttajataustaisten lasten osuus kasvaisi Hakunilanrinteen koulussa merkittävästi, kuten luultavasti myös erityistä tukea tarvitsevien osuus. Ahtaissa tiloissa on vaikea tarjota erityisopetusta sitä tarvitseville ja oppilashuolto joutuisi kovaan paikkaan.

- Hevoshaan koulussa on onnistuttu luomaan toimiva yhteisö, jossa otetaan hyvin huomioon koulun monista erilaisista taustoista tulevat oppilaat. On iso sääli purkaa hyvää kouluyhteisöä varsinkin alueella, jossa sellaisen rakentaminen ei ole ihan helppoa.

- Hevoshaan koulussa ei tarvita kunnostusta vielä viiteen – kymmeneen vuoteen. Koulu ei esiinny lainkaan korjauslistoilla toisin kuin monet muut vantaalaiset koulut.
Tuomelassakin riittää laajennuksen sijaan välttämätön peruskorjaus.

- Hevoshaan alueella olisi mahdollista luoda yhtenäiskoulu esiluokasta ylioppilaaksi, jos Hevoshaka ja Sotunki yhdistettäisiin hallinnollisesti. Koulu voisi ottaa painopisteeksi liikunnan, koska alue on niin täydellisesti sijoittunut uimahallin ja liikuntakenttien viereen.

On hyvä myös huomata, että samalla kun päätetään koulujen lakkauttamisista, päätetään myös laajemmin kouluverkon tiivistämisestä ja tehostamisesta. Se tarkoittaa tilojen ahtautta kaikkialla Vantaalla. Olisi hyvä samalla keskustella mm. siitä, kuinka TURPO-toimenpideohjemaa on mahdollista toteuttaa aiempaa ahtaamissa tiloissa. Eli miten käyvät yksiin erityisoppilaiden siirrot lähikouluihin ja samaan aikaan tapahtuva lähikoulujen tilojen voimakas tiivistäminen.

Opetuslautakunta piti kokoustaan maanantai-iltana ja ohjelmassa piti olla lähetekeskustelu koulujen lakkauttamisiin liittyen. Jostain syystä kysymyksiä rajoitettiin tiukasti, eikä keskustelua päästetty syntymään. En lähde puimaan asiaa tässä sen enempää, mutta se tuntui kummalliselta ja väärältä, tilaisuus oli demokratian irvikuva suorastaan.
Tänään valtuustolle tarjoutuu tilaisuus kysyä asiasta ja oletan, että siellä keskustelu tulee olemaan vilkasta. Valtuustoa ei yleensä ole rajoitettu samalla tavoin kuin opetuslautakuntaa. Odotan mielenkiintoista keskustelua.


0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu